Metoda bezpośrednia – dla kogo?
Czym jest metoda bezpośrednia? Jest to podejście do kształcenia językowego, które zakłada swobodną i efektowną komunikację jako swój cel nadrzędny. Opiera się na powtarzaniu dłuższych fraz oraz swoistym „refleksie językowym”. Słuchacz uczęszczający na zajęcia, proszony jest o odpowiadanie na serię pytań. Zadaniem lektora jest zasymulowanie prawdziwej wypowiedzi – pytania zadawane są szybko, tak aby słuchacz wystawiony był na faktyczny język użytkowy, który spotkać może poza klasą.
Używanie języka ojczystego ograniczone jest do absolutnego minimum. Gramatykę możemy w tym podejściu porównywać do systemu podatkowego – wszyscy wiemy, że jest niezbędny do funkcjonowania społeczeństwa. Zakładam jednak, że nikt z nas nie zna delikwenta wstającego rano z łóżka, wykrzykującego: „Dziś będę płacił podatki!” z uśmiechem od ucha do ucha.
Niektórzy słuchacze zarzucają metodzie bezpośredniej nudę oraz monotonię. Prawda jest taka, że wszystko zależy od podejścia i lektora. Omawiane podejście metodyczne jest niesamowicie efektywne przy pierwszych miesiącach nauki. Razem z rozwijaniem materiału, efekty w sporej mierze zależą od uczniów i ich systematyczności. Wielu słuchaczy traci przez to motywację – naszym zadaniem jest wspomagać ich w utrzymaniu chęci do nauki – to jest właśnie rola lektora.
Zawsze możemy umówić się na zajęcia próbne, dołączyć do istniejącej już grupy i zobaczyć na własne oczy, czy nam takie zajęcia odpowiadają.